Cenotvorba, marketingové fígle a naše cíle

Těchto pár řádků bych ráda věnovala těm, kteří nemají přehled o cenotvorbě, tedy výpočtu ceny, za kterou se různé produkty kdekoliv prodávají. A věří, že někdy něco dostanou zadarmo. Na myšlenku mě přivedla dcera, která před lety naletěla na akci DÁREK ZDARMA. Pro studijní účely budeme uvažovat o produktech, ne službách a platidlem budou peníze, nikoliv směnný obchod.

Všichni všude za něco platíme. Ani když nám někdo slibuje něco zdarma, není to zadarmo. Když je něco levnější, než něco jiného má to svůj jasný důvod. Vždy to musí někdo zaplatit a většinou jsme to my, spotřebitelé.

Nemám ráda marketingové fígle.

 akce

Já osobně nemám ráda marketingové fígle, kterými se nás dnes snaží všude nenápadně zmanipulovat k nákupu. Jsou na to zpracované celé marketingové strategie a neskutečně dobře fungují! Třeba nákupní řetězce mají předepsanou teplotu v prodejně, která je vypočítána na nejdelší dobu strávenou v provozovně. Mají předepsanou vůni, která podporuje nákupní chování. Zboží má přesné uspořádání. Není náhoda, že nejdražší zboží, nebo to, které je potřeba prodat je v úrovni očí a nejlevnější ve spodních regálech, kde se dá lehce přehlédnout a jsme líní se sehnout.

Používají se vlivy barev, velikosti textů, slovní spojení, výzvy a další psychologické faktory podporující naši chuť utrácet na každém kroku od parkoviště, přes toalety, rozhlas až po naučené dotazy milých prodavaček.

V naší rodinné firmě se řídíme pravidlem, chovej se k ostatním tak, jak bys chtěl, aby se chovali oni k tobě.

Z čeho se tedy skládá každá cena za produkt v našem případě za povlečení?

cenotvorba

Základní složkou jsou náklady. Náklady máme fixní a variabilní.

Fixní náklady nejsou závislé na objemu výroby nebo prodeje, musíme je platit vždy ať na ně vyděláme nebo ne a jsou přibližně vždy stejné po nějaké období. Patří sem například nájem, který je na určité období stanovený stejný, ať firma prodá libovolné množství produktů.

Variabilní náklady jsou naopak závislé na produkci či objemu prodeje, jejich výše se mění. Například náklady na nákup zboží, či dopravu nebo clo. Čím více kusů nakoupím, tím více zaplatím.

Ať už fixní nebo variabilní náklady máme každý. Naše náklady jsou – nákup zboží, doprava, clo, skladování, zaměstnanci, reklama, poštovné, náklady na balící materiály, náklady na provoz automobilů, telefony, internet, vedení účetnictví, pojištění firmy, bankovní poplatky, právní poradenství, veletrhy, vzdělávací kurzy a další…

Druhou částí ceny je marže nebo obchodní přirážka.

Zisk je rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou produktu bez započítání nákladů.

Marže je procentuálně vyjádřený podíl mezi ziskem a prodejem (tržbou).

Ze zisku se musí nejprve uhradit všechny výše zmíněné náklady a teprve pak možná něco v lepším případě zbyde. Samozřejmě všichni se snažíme podnikat tak, aby zbývalo. Ale bývají období a okolnosti, kdy to tak bohužel není.

K čemu to tu rozebírám?

slevy

V jakémkoliv produktu, který si kdekoliv koupíme musí být započítány určitou částí všechny zmíněné náklady. Už tady je jasné, že nikdy není nic zadarmo, ani když to tak někdo uvádí. Vždycky to musíme zaplatit. Tedy i dárek si zaplatíme v ceně toho, k čemu dárek získáváme.

Slevy mohou být způsobeny tím, že firma nakoupí takové množství produktu, že získá lepší cenu, a proto si může dovolit prodat zboží levněji. To je fér. Jenže musí uvést, že se jedná o slevu, protože kdyby rovnou firma označila zboží nižší cenou, český zákazník by o zboží ani nezavadil. Ale s upoutávkou AKCE, SLEVA se prodej zvýší.

Akce typu Black Friday – často před akcemi firmy navýší cenu a pak dávají slevu, ale výsledná cena nebývá často nižší.

Akce a slevy na konkrétní produkt, ale jedná se opravdu o identickou kvalitu? Je to mnohem levnější? Jak je to možné při neustále rostoucích cenách nákladů? Zaměřte se na srovnání kvality, gramáže, složení, značky, velikosti…

Limitované edice – pokud se jedná o drahou značku, většinou se jedná o skutečnou limitovanou edici inovovaného produktu a určité období. Pokud se jedná o řetězec či jinou velkovýrobu, většinou se jedná v kusech o milionovou edici, tak tam bych řekla, že přívlastek limitovaná patří snad jen času, za který se to podaří prodat.

Informace o počtu prodaných produktů v horizontu hodin – oblíbená psychologická nátlaková hra poslední doby. Používá se čím dál častěji. Netrapte se, když vám takto super výhodná akce uteče! Jistě se bude brzy opakovat, když je tak super výhodná!?!

Většinou však více pro prodávajícího, než pro kupujícího, který si nestihne v tom časovém presu vygooglit, že by to jinde zřejmě pořídil v klidu výhodněji.

Závěrem

Samozřejmě netvrdím, že všichni, kdo používají uvedené marketingové praktiky jsou podvodníci a jen na nás chtějí vydělat. To rozhodně ne!

Samozřejmě jsme i my skočili na špek a jsme běžně ovlivňováni marketingovými dovednostmi specialistů.

Mnoho nás podnikatelů je nuceno k různým akcím přistoupit, protože nákupní chování lidí nás k tomu přinutí. Ale i v těchto případech je rozdíl!

I my používáme různé marketingové aktivity, bez nich se dnes nedá prodávat.

Když si firma slevu, cenové zvýhodnění, dárek apod. ubere ze svého zisku, protože si tím zvýší množství prodaných kusů, pak mi to přijde fér.

Je to oboustranně výhodné.

 A jaké jsou naše cíle?

- být fér

- prodávat výrobky z kvalitních materiálů (informovat o všech dostupných parametrech produktů)

- mít spokojené zákazníky mceclip0